وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

سیر برای جلوگیری از سکته معجزه میکند!

یکی از مهمترین خوراکی هایی که در پیشگیری از سکته تاثیر بسیار زیادی دارد سیر میباشد چراکه سیر خاصیت رقیق کنندگی خون و خاصیت ضد لختگی دارد و همین امر کافیست تا در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی نقش بسزایی داشته باشد. همانطور که در مقالات قبلی علت سکته های قلبی و مغزی را توضیح دادیم اینگونه حملات با افزایش فشار خون و لخته شدن خون در قسمتی از رگ و پاره شدن رگ و توقف خونرسانی به ماهیچه قلب یا قسمتی از مغز صورت میگیرد که به این ترتیب سکته قلبی یا سکته مغزی اتفاق می افتد، پس هرچه خون رقیق تر و بدون لختگی باشد احتمال بروز حملات سکته نیز کمتر می شود. مصرف سیر بصورت خام توسط متخصصین تغذیه به شدت توصیه شده است ولی مصرف آن چند هفته قبل و بعد از عمل جراحی توصیه نمیشود چراکه از انعقاد خون جلوگیری به عمل می آورد و احتمال خونریزی و عدم قطع شدن آن بیشتر میشود. همچنین سیر با تنظیم کردن چربی خون و کاهش دادن کلسترول بد خون نقش مهمی را در جلوگیری از سکته های مغزی ایفا میکند، خوردن سیر باعث خونرسانی بهتر و سریعتر به مغز میشود و در بهبود عملکرد آن تاثیر زیادی دارد.درست است که سیر اندکی باعث بوی بد دهان میشود و اندکی ممکن است آزار دهنده باشد ولی میتوانید آن را به صورت شبانه مصرف کنید یا بعد از مصرف آن از آدامس یا خوشبو کننده دهان استفاده کنید.

علت و درمان سوهاضمه

علت و درمان سوهاضمه

در اصطلاح عمومی وقتی کسی معده اش درد می کند یا در هضم غذا به مشکل برمیخورد میگویند سوء هاضمه دارد که البته صحیح هم هست، سوء هاضمه همانطور که از نامش پیداست نوعی احساس ناراحتی در شکم یا قفسه سینه چند دقیقه پس از خوردن و آشامیدن است که اغلب قابل درمان و پیشگیری است.

علت بروز سوء هاضمه چیست؟

فشار عصبی و ناراحتی های عصبی بخصوص هنگام خوردن غذا، استفاده از دخانیات همچون سیگار و قلیان، مصرف غذاهای تاریخ مصرف گذشته و غذاهای خام و خوب پخته نشده،استفاده از غذاهای پرچرب، عدم جویدن مناسب غذا، مصرف مشروبات الکلی، استفاده از قرص ها بصورت ناشتا بخصوص هنگام صبح میتوانند دلایلی بر بروز سوءهاضمه و مشکلات گوارشی باشند البته به طور دقیق نمی توان گفت این عوامل علت سوءهاضمه است ولی در بروز مشکلات گوارشی تاثیر زیادی میگذارند.


علامت های شایع بروز سوء هاضمه

احساس سوزش در معده

حالت تهوع خفیف

نفخ شکم

ترش کردن

احساس پر بودن معده با کمترین میزان مصرف غذا

دردهایی در بخش فوقانی شکم

چگونه از سوءهاضمه پیشگیری کنیم؟

* از مصرف سیگار و قلیان و سایر دخانیات خودداری کنید.

* از مصرف مشروبات الکلی شدیدا پرهیز کنید.

* سعی کنید هنگامی که آرامش دارید به خوردن غذا بپردازید و در حین غذاخوردن از ناراحتی های عصبی خودداری کنید.

* از مصرف خوراکی هایی که معده تان نمیتواند آنها را به خوبی هضم کند خودداری کنید.

* هنگام خوردن غذا عجله نکنید و با آرامش لقمه را خوب بجوید.

* به صورت ناشتا از قرص و دارو استفاده نکنید.

عوامی که باعث تشدید سوءهاضمه میشوند

۱- استرس بیش از حد

۲- مصرف مشروبات الکلی

۳- استعمال دخانیات

۴- فعالیت بدنی زیاد یا خستگی مفرط

۵- مصرف برخی قرص ها و داروهای مضر برای معده

روش های درمان سوءهاضمه

درمان سوء هاضمه زمانی ممکن است که شما تمامی نکات زیر را در کنار هم رعایت کنید و به مرور زمان تغییرات مثبت در حالات خود را مشاهده کنید.

* بلافاصله پس از مصرف غذا از ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید.

* از بحث و جدل، ناراحتی، خشم و عصبانیت به هنگام غذا خوردن پرهیز کنید.

* به پزشک متخصص مراجعه کنید که در صورت تشخیص داروهای متناسب با آن را تجویز کنند. برای مثال برای ناراحتی های خفیف معده میتوان از داروهای کنترل و ضد اسید استفاده کرد یا برای ناراحتی های مزمن داروهایی مانند مسدود کننده اچ۲ یا برخی داروهای آرامش بخش میتوان با تجویز پزشک متخصص استفاده کرد. از مصرف خودسرانه هرگونه دارو پرهیز کنید.

* از کارهایی مثل آدامس جویدن که باعث رفتن هوا به معده میشوند پرهیز کنید.

* هر غذایی که باعث ناراحتی معده تان میشود از مصرف مجدد آن خودداری کنید.

::نکات مهم::

** ممکن است علت ناراحتی معده از سایر بیماری های معده و یا وجود علائم خطرناک همچون تومورهای خوش خیم و بدخیم باشد که بایستی پزشک متخصص سوء هاضمه را با سایر ناراحتی های دستگاه گوارش تشخیص دهد لذا برای تسریع درمان حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و علایم ناراحتی خود را به دقت به آنها شرح دهید.

** درصورتی که سوءهاضمه شما با حالت تهوع شدید، استفراغ، کاهش وزن محسوس، درد شدید در ناحیه شکم، حالت سیاهی و قیری رنگ مدفوع، تعریق و تب همراه باشد حتما در اولین فرصت به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

** با رعایت نکات بالا میتوان علایم را به طرز محسوسی کاهش داد و روند درمان بیماری را طی نمود.