وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

یکی از بدترین فرهنگای عامیانه مردم؛ سرک کشیدن در کار دیگران

خوشحال کنندست که در سالهای اخیر مردم به قدری سطح زندگیشان بالا رفته است که کمتر از گذشته در زندگی دیگران دخالت میکنند یا بقول معروف سرک می کشند. کنجکاوی خوب است اما نه در مورد مسائل خصوصی دیگران، الان قرن 21 هست و سال 2017 و مردم نیز بایستی برخی فرهنگها و آداب و رسوم خود را با این پیشرفت تمدن ها و تکنولوژی ها وفق دهند. واقعا چه دردی از آدم دوا میکند اگر بدانیم کسی چه کاری میکند و یاد در کارهای روزمره و شخصی اش سرک بکشیم؟ اندکی تمرین میتواند این عادت زشت را از ما دور کند.

بعد از مدتی حس خوب و جالبی بهتان دست میدهد چراکه هم از کنجکاوی های بی مورد پرهیز میکنید هم وجدانتان راحت است که کسی را ناراحت نکرده اید. آیا خود شما خوشتان می آید درباره چیزی که نمیخواهید کسی چیزی بداند، کنکجاوی و یا بعبارت عامیانه فضولی شود؟ پس هیچ کس مثل شما چنین حالتی را دوست ندارد.

معجزه ای بنام سرترالین برای افسردگی

آشنایی ای جزئی با افسرگی و سپس کاربردهای سرترالین(قرص زلفت)

افسردگی، یکی از بیماری های شایع عاطفی است که موجب عدم لذت بردن از زندگی می شود. در واقع، فرد افسرده، دچار یک نوع عذاب روحی ای می شود که بر روابط اجتماعی و شخصی وی اثر منفی می گذارد و گاهی اوقات نیز

برگشت ناپذیر است.

بی حوصله بودن، پکر بودن، دَمَغ بودن، شکایت از خود، خودارزیابی پایین و در نتیجه، رفتارهایی از قبیل: گریه زیاد، خُلق اندوهگین، به فکر فرورفتن، خواب های آشفته دیدن، همچنین بی اشتهایی یا پرخوری و... از علائم ظاهری افسردگی به شمار می روند.

با اینکه انسان ها برای یشرفت نیاز به هدفگذاری و برنامه‌ریزی دارند اما گام اول این است که فرد از موقعیت و وضع خود رضایت داشته باشد.درک موقعیت اکنون و پذیرش آن به انسان کمک می‌کند که بهتر پیشرفت کند و موفق شود. کسی که از وضع خود راضی نیست چطور می‌تواند آینده‌ای روشن را برای خود متصور شود. عدم‌رضایت نه‌تنها مانع خودمراقبتی روانی می‌شود بلکه جزو آفت‌های مهم موفقیت است.

اگر فردی در ذهن خود، بین خود واقعی و خود ایده‌آلش فاصله زیادی ببیند دچار مشکل شده است؛ یعنی اهدافی را در نظر گرفته است که با توانایی‌ها و استعدادهایش همخوانی ندارد، این فرد فشار روانی و اضطراب زیادی را متحمل می‌شود و از خود و دیگران توقعات غیرواقعی دارد. این موضوع موجب می‌شود دچار یأس و ناامیدی شده و از خود و دیگران متنفر شود.
فردی که به استعداد و علایق خود آگاهی دارد و اهدافی را انتخاب می‌کند که با آنها تناسب دارد، از خود و دیگران رضایت داشته، انتظاراتش نیز معقول خواهد بود. نتیجه این نگرش، لذت بردن از زندگی معمولی است.
انسان‌های سالم درجا نمی‌زنند و از پیشرفت کردن ناراحت نمی‌شوند، ولی لذت نبردن از زندگی معمولی، نارضایتی از زندگی کنونی و انتظار غیرواقعی داشتن مقدمه استرس و افسردگی است.

بیشتر فیلم‌ها و مجموعه‌های صداوسیما به پذیرش و لذت بردن از زندگی معمولی آسیب بسیاری وارد می‌کند. در بیشتر این مجموعه‌ها و فیلم‌ها خانه‌های بزرگ با وسایل و تزیینات گرانبها نشان داده می‌شود، در صورتی که طبقه متوسط در آپارتمان‌هایی کوچک زندگی معمولی دارند.

داروی سرترالین عوارض و مصارف سرترالین

مکانیسم اثر سرترالین:

این دارو یک مهارکننده قوی و انتخابی بازجذب نورونی سروتونین (SSRI) میباشد و با تقویت فعالیت سروتونرژیک در CNS ومتعاقباً مهار فعالیت آدرنرژیک در ناحیه locus ceruleus میشود.

فارماکوکینتیک :

جذب گوارشی این دارو آهسته است ولی درصورت مصرف با غذا، سرعت جذب و فراهمی زیستی آن افزایش می یابد. پیوند پروتئینی آن خیلی زیاد وحدود ۹۸درصد است. سرترالین درکبد متابولیزه میشود و بطور وسیع تحت تاثیر عبور اولیه قرارمیگیرد. نیمه عمر حذف آن ۲۶-۲۴ ساعت است ولی متابولیت فعال آن نیمه عمر ۱۰۲-۶۲ ساعت دارد. برای شروع اثر ضدافسردگی و ضدپانیک آن ۴-۲ هفته و برای اثر ضدوسواس آن ممکن است زمان بیشتری لازم باشد. درصورت مصرف یکبار در روز دارو،پس از ۷ روز به غلظت پایدار سرمی میرسد. دارو بیشتر بصورت متابولیت از راه کلیه و همچنین از راه مدفوع دفع میشود.

داروی سرترالین عوارض و نحوه مصرف سرترالین

موارد منع مصرف سرترالین:
درصورت وجود حساسیت به دارو از مصرف آن باید خودداری کرد.

هشدارها:

۱- درموارد زیر با احتیاط فراوان تجویز شود
عیب عملکرد کبد، بیماریهای قلبی، سابقه حملات تشنجی،اختلالات انعقادی،گلوکوم با زاویه بسته و سابقه مانیا

۲- بی ضرری و اثربخشی این دارو برای درمان افسردگی، اختلالات پانیک، موارد PTSD و اختلالات اضطرابی اجتماعی در کودکان اثبات نشده است.

داروی سرترالین عوارض و نحوه مصرف سرترالین

عوارض جانبی سرترالین:

اختلالات جنسی، خواب آلودگی، گیجی، خستگی یا ضعف، مشکلات گوارشی از جمله بی اشتهایی، اسهال، خشکی دهان، اختلال در هضم غذا، تهوع، دردشکمی، نفخ، کاهش وزن، سردرد، افزایش تعریق، اختلالات خواب،لرزش و در برخی موارد اختلالات انعقادی وخونریزی غیرعادی،واکنشهای تهاجمی، حالتهای جنونی، سندرم استیونس جانسون، زیادی فشارخون ریوی، واکنشهای الرژیک، تاکیکاردی بطنی، تاری دید، برافروختگی، سینوزیت، عفونت ادراری و خمیازه از عوارض جانبی این دارو میباشند.

داروی سرترالین عوارض و نحوه مصرف سرترالین

تداخل های دارویی سرترالین:

سرترالین متابولیسم کبدی داروهای ضدافسردی سه حلقه ای، داروهای ضدآریتمی گروه ۱C مانند پروپافنون را کاهش داده و اثرات آنها را تشدید میکند. سرترالین همچنین متابولیسم آستمیزول را مهارکرده و بدلیل افزایش خطر آریتمی مصرف همزمان آن دو ممنوع است. دیژیتوکسین و وارفارین ممکن است در سطح پیوند پروتئینی با سرترالین تداخل داشته باشند، بنابراین در مصرف همزمان آنها باید احتیاط کرد. مصرف همزمان مهارکننده های MAO از جمله فورازولیدون، پروکاربازین و سلژیلین با این دارو ممکن است موجب بروز عوارض جدی و خطرناک وگاهی مهلک قلبی – عروقی و CNS شود، بنابراین مصرف همزمان آنها ممنوع است. ازمصرف سرترالین همراه با پیموزاید به دلیل افزایش غلظت سرمی پیموزاید بایدخودداری نمود. مصرف سرترالین با داروهای سرتونرژیک میتواند باعث بروزسندرم سروتونین و تشدید عوارض شود. مصرف این دارو همزمان با فرآورده های گیاهی حاوی گیاه علف چای مانند هایپیران میتواند موجب افزایش احتمال بروز عوارض جانبی شود.

توصیه های پزشکی::

۱- دوره درمان با این دارو باید بطور کامل رعایت شود و از مصرف بیش از مقدار تجویز شده باید خودداری شود.

۲-برای دستیابی به اثر ضدافسردگی دارو ممکن است تا ۴ هفته زمان لازم باشد، ولی برای دستیابی به اثر درمانی در بیماریهای obsessive compulsive ممکن است زمان بیشتری موردنیاز باشد.

۳-درصورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو حتماًباید موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

۴-از قطع مصرف ناگهانی دارو باید خودداری کرد و بهتراست مصرف آن تحت نظر پزشک و بتدریج قطع شود.

۵-به دلیل احتمال بروز سرگیجه، اختلال در تصمیم گیری، تفکر ومهارت های حرکتی، تاروشن شدن اثرات دارو در بیمار، هنگام رانندگی یا انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

۶-بیمارانی که احتمال اقدام به خودکشی در آنها وجود دارد، نباید مقادیر زیاد دارو را بطور یک جا در اختیار داشته باشند.

۷-به دلیل احتمال بیشتر بروز عوارض جانبی در سالمندان، بهتراست مقدارمصرف را با مقادیر کمتر شروع نمود.

داروی سرترالین عوارض و نحوه مصرف سرترالین

مقدار مصرف سرترالین:

بزرگسالان: به عنوان ضدافسردگی و درمان بیماریهای obsessive – compulsive، ابتدا mg/day 50 یک بار در روز،صبح ها یا عصرها، تجویز میشودو پس از چندهفته، برای دستیابی به مقدارموثر یا حداکثر مقدار قابل تحمل توسط بیمار،درفواصل حداقل یک هفتهای به این مقدار میزان mg/day 50 افزوده میشود. عده ای از صاحبنظران معتقدند که در یک یا دو روز اول، بهتر است دارو را با مقدار mg/day 25 شروع نمود.

در درمان اختلالات پانیک، اختلالات استرس پس از تروما (PTSD)، اختلالات اضطرابی اجتماعی (ترس از اجتماعات)، ابتدا mg/day 25 به صورت یکبار در روز، صبح ها یا عصرها، تجویز میشود. پس از یک هفته مقدار مصرف را بر حسب نیاز به میزان mg/day 50 افزایش میدهند و سپس برحسب نیاز بیمار و یا برحسب تحمل بیمار در فواصل حداقل یک هفته ای،مقدار mg/day 50 به این مقدار اضافه میشود. برای درمان اختلالات خلقی دوران قاعدگی، دوروش مصرف وجود دارد. در روش اول مقدار mg/day 50 در طول دوره عادت ماهانه مصرف میشود. در روش دوم همین مقدار در طی دوران لوتئال یا سیکل ماهانه مصرف میشود. برحسب نظر پزشک میتوان مقدار مصرف را در ماه بعد mg/day 50 نیز افزایش داد.

بیشینه مقدارمصرف دارو در بزرگسالان برای درمان اختلالات خلقی دوران قاعدگی در صورتی که در طول دوره عادت ماهانه مصرف میشود مقدار mg/day 150 و اگر در فاز لوتئال تجویز میشود مقدار mg/day 100 است. در بقیه موارد مصرف، بیشینه مقدارمصرف دارو در بزرگسالان mg/day 200 است.

کودکان: برای درمان اختلالات obsessive-compulsive درکودکان ۱۲-۶ ساله، ابتدا mg/day 25 و در نوجوانان ۱۷-۱۳ ساله mg/day 50، یکبار در روز، صبح یا عصر، تجویز میشود و در فواصل حداقل یک هفته ای مقدارمصرف برحسب نیاز یا تحمل بیمار افزایش می یابد.

داروی سرترالین عوارض و نحوه مصرف سرترالین

اشکال دارویی سرترالین:

Tablet: 50, 100 mg

داروی سرترالین عوارض و نحوه مصرف سرترالین

راهنمایی های عمومی سرترالین:

۱- قبل از مصرف این دارو با پزشک معالج خود در موارد زیر مشورت نمائید :

::در صورت وجود یا سابقه هر نوع حساسیت به این دارو .

::در صورت بارداری و یا شیردهی

::در صورتیکه بیمار کودک و یا فرد مسن باشد.

::در صورت مصرف سایر داروها.

::در صورت ابتلاء به سایر بیماریها مخصوصا” ابتلا به نارسایی کبدی.

۲- جهت مصرف صحیح این دارو به نکات زیر دقت نمائید:

::دارو را طبق نظر پزشک مصرف نموده و از تغییر مقدار آن بپرهیزید.

::دارو را بر حسب نظر پزشک با غذا و یا بدون غذا مصرف نمایید. در صورت بروز عوارض گوارشی دارو را با غذا مصرف نمایید .

::اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب دارو تقریبا” پس از ۴ هفته ظاهر شده و ممکن است این زمان برای بروز اثرات ضد وسواس آن طولانی تر گردد.

::در صورت فراموش کردن یک نوبت از مصرف دارو، با پزشک مشورت نمایید زیرا برای برخی از بیماران مصرف دارو در صبح و برای برخی دیگر مصرف در بعد از ظهر توصیه می گردد .

::دارو را در بسته بندی اصلی و در شرایط قید شده بر روی آن نگهداری نمایید .

۳- در طول مصرف دارو به نکات زیر دقت نمائید:

::جهت بررسی پیشرفت درمان مرتبا” با پزشک در ارتباط باشید.

::در صورت نیاز به استفاده از داروهای دیگر، حتما” پزشک را مطلع نمایید.

::از مصرف همزمان این دارو با ترکیبات حاوی الکل خودداری نمائید.

::مصرف این دارو ممکن است سبب خواب آلودگی شود، بنابراین در طول مصرف دارو در هنگام رانندگی و یا اعمالی که نیاز به هشیاری دارد، احتیاط نمایید.

::در صورت نیاز به قطع دارو حتما پزشک معالج را در جریان قراردهید زیرا ممکن است کاهش تدریجی دارو مورد نیاز باشد.

تبریز 2018 پایتخت گردشگری دنیا شایدم که کل کهکشانها

تبریز 2018 پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی آیا این میتواند واقعیت داشته باشد؟ کشورهایی مثل ترکیه اذربایجان لبنان امارات قطر و ده ها کشور دیگر که دارای شهرهای زیبایی مثل استانبول انکارا، بیروت، دبی، باکو،دوحه و... آیا انها پایتخت گردشگری اند یا ما و تبریز؟ واقعا تبریز چه چیزی دارد که مسئولان خود فریبی کرده اند. کافیست یک نگاهی اجمالی به آسفالت های شهر بیندازید و بعد بفهمید که تبریز پایتخت گردشگری شهرهای ایران هم نیست چه برسد کشور های اسلامی . امروز از پارک گلستان گذر می کردم که وقایعی را دیدم که در ادامه عکس ها و توضیحات را خواهم گذاشت و خودتان قضاوت خواهید کرد. مشکل تبریز تنها پارک گلستان نیست ده ها پارک مثل اینجا مشکلات عدیده ای از نظر زیبایی دارند که بایستی رسیدگی شود اما چون گلستان در مرکز شهر است لزوم رسیدگی بیشتر را می طلبد. تنها کافیست یک نگاهی به صندلی ها و فضولات کلاغ ها و .. بیندازید و بفهمید که پرسنل پارک حتی ماهی یکبار هم صندلی ها را نمیشورند. تعداد کم صندلی ها هم فاجعه است بخصوص اینکه اکثر صندلی ها در قسمت های نورگیر پارک هست نه سایه درختان. کافیست شما یک سر به پارک های تهران بروید ببینید چه اندازه تمیز و دارای تعداد زیادی صندلی هستند. مشکل به اینجا ختم نمیشود شما در زیر عکسهایی که من امروز  19 خرداد 96 گرفتم توجهی کنید.

باغ گلستان تبریز

در این عکس بالایی جلبک ها و لجن هایی را میبینید که از کار نکردن فواره ها و عوض نکردن آب حوض ایجاد شده اند کافیست شما از کنار این حوض بگذرید و یک لحظه با بینی نفس بکشید تا بفهمید چه میگویم اینجا مرکز شهر تبریز ؛ پارک گلستان است براستی اینجا پایتخت گردشگری اشمالغرب کشور نیز نمیتواند باشد چه برسد به ایران یا خاور میانه یا از آن بزرگتر کشورهای اسلامی!!

دستفروش ها همچنان در ضلع شمالی پارک مشغول عرض اندام هستند و کسی توجهی ندارد که محیط شهر متشنج و کثیف میشود آدم نابلد از دور فکر میکند دعوایی رخ داده همه جمع شده اند. حداقل کاش همه اشان داخل آن کوچه میرفتند.

بازم عکس حوض دوم باغ گلستان که بوی تعفنش حتی اجازه نمیدهد از کنارش رد شوی...

باغ گلستان


گل ها را کاشتند گلدان ها را به حال خود رها کردند چه تمیز و زیباست واقعا منظره ی پارک در یک روز تعطیل....

باغ گلستان

انگشتر فروش ها هم که یک ضلع پارک را اشغال کرده اند و مشغول گرد هم آیی هستند آدم از دور فکر میکند دعواست و همه جمع شده اند. تازه مگه پارک جای داد و ستد هست ؟ اگر هست بایستی داربست بزنند سرپوشیده کنند اجاره بدهند هرکسی مکان مشخصی داشته باشد.

واقعا مسئولین محترم با کدامین زیر ساخت با کدامین فرهنگ شهر نشینی مردم با کدامین فرهنگ توریست پذیری مردم؛ میخواهند تبریز را پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بکنند مردم تا یه توریست میبینند دورش حلقه میزنند طرف سکته میزند. یا عده ای مسخره میکنند. بیایید واقع بین باشیم ما هنوز از شهرهایی مثل استامبول و باکو 100 سال عقبیم هرچند آنها نیز در مقابل شهرهای پیشرفته دنیا نا چیزند اما در مقابل ما خیلی بهتر، زیباتر و پیشرفته ترند.

آیا بنظرتان بهتر نبود بجای تبریز 2018 مینوشتند تبریز 2118؟؟