وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

همه چیز درمورد قرص متفورمین


در این مطلب با قرص متفورمین ،مصارف آن و عوارض متفورمین آشنا خواهید شد..

 

























 

 

♣♣♣همه چیز درمورد قرص متفورمین، مصارف و عوارض آن♣♣♣

نام ژنریک : متفورمین (به انگلیسی: METFORMIN)

رده درمانی: کاهنده قند خون .

اشکال دارویی: قرص

موارد مصرف

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز تجویز میشود.

مقدار و نحوه مصرف دارو

مقدار مصرف دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر می باشد : بزرگسالان : در صورت مصرف متفورمین تنها : در ابتدا ۵۰۰ میلیگرم معادل یک قرص دوبار در روز همراه صبحانه و ناهار سپس در صورتیکه نیاز باشد پزشک در طول هفته دوز دارو را افزایش می دهد و به مقدار ۵۰۰ یا ۸۵۰ میلیگرم دو یا سه بار در روز همراه غذا می رساند. متفورمین همراه با سایر داروهای کاهنده قند : پزشک دوز هر دارو را اندازه گیری می کند . متفورمین همراه با انسولین : ابتدا ۵۰۰ میلیگرم یک بار در روز سپس پزشک در صورت نیاز دوز دارو را افزایش می دهد . کودکان بالای ۱۰ سال : ۵۰۰ میلیگرم دو بار در روز همراه صبحانه و عصرانه و در صورت نیاز پزشک دوز دارو را افزایش می دهد. کودکان زیر ۱۰ سال : مقدار داروی مورد نیاز توسط پزشک تعیین می شود.

مکانیسم اثر

این دارو مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می‌کند.

عوارض جانبی

هیپوگلیسمی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، تولید گاز بیش از حد در روده‌ها، و اسهال، خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی، یا معده درد.

موارد احتیاط

  • از نوشیدن الکل و فرآورده های حاوی الکل خودداری کنید .
  • از مصرف داروها بدون تجویز پزشک خودداری کنید بخصوص داروهای بدون نسخه مانند آسپرین ، داروهای کنترل کننده اشتها ، آسم ، سرماخوردگی ، تب ، سینوزیت.
  • مشخصات پزشکی خود را شامل مبتلا بودن به بیماری دیابت ، لیست داروهای مصرفی با مقدار مصرف آن را همواره حتی در مسافرت به همراه داشته باشید و در صورت امکان برنامه غذایی خود را تغییر ندهید .
  • در صورت عمل جراحی و یا تست های تشخیصی با اشعه ایکس پزشک را از مصرف دارو با خبر کنید .
  • در صورت ایجاد علائم لاکتیک اسیدوز که شامل : اسهال ، تنفس سریع و سطحی ، درد و اسپاسم شدید ماهیچه ای ، خواب آلودگی غیر معمول ، خستگی و ضعف غیر معمول می باشد هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.
  • پس از تاخیر در خوردن غذا و یا نخوردن آن یا بیشتر از معمول ورزش کردن یا نوشیدن مقدار زیادی الکل یا مصرف دارویی خاص یا مصرف بیشتر از حد انسولین ، سولفونیل اوره و یا داروهای این دسته و یا اسهال و استفراغ قند خون کاهش می یابد . علائم آن عبارتند از : احساس دلواپسی و دلشوره ، تغییرات رفتاری مانند افراد مست ، تاری دید ، عرق سرد ، پریشانی ، پوست سرد و رنگ پریده ، اشکال در تمرکز ، خواب آلودگی ، گرسنگی مفرط ، طپش سریع قلب ، سردرد ، تهوع ، عصبانیت ، کابوس ، خواب پرتلاطم ، لرزش ، اختلال در تکلم ، ضعف و خستگی غیر معمول که سریع پیشرفت کرده و باعث وخیم تر شدن حال مریض می شود و باید سریع بوسیله قندهای فعال سریع الاثر درمان شود .
  • راههای مفیدی که باعث افزایش قند خون می شوند عبارتند از :
  • خوردن حبه قند یا نوشیدن آب میوه یا نوشابه غیر رژیمی و یا شربت نشاسته یا عسل.
  • از خوردن شکلات بعلت اینکه چربی موجود در شکلات مانع از آزادشدن سریع قند موجود در آن می شود پرهیز کنید .
  • در مواقعیکه یکساعت و یا بیشتر غذا نخوردید یک غذای مختصر مانند تکه ای گوشت یا ساندویچ و یا شیرینی بخورید .
  • پس از تب یا عفونت یا مصرف کمتر از حد انسولین ، سولفونیل اوره ، متفورمین و داروهایی از این دسته و یا فراموش کردن مصرف دارو یا ورزش نکردن به میزان کافی یا مصرف داروهای خاص برای درمان علائم دیگر دیابت و تغییر میزان قند خون یا سرپیچی از رژیم غذایی و پرخوری کردن قند خون افزایش می یابد و علائم آن عبارتند از:

تاری دید ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، افزایش حجم و تکرر ادرار ، کاهش اشتها ، تهوع و استفراغ ، معده درد ، خستگی ، عطش غیر معمول که باید برای درمان آن هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد . در صورتیکه بیمار در این مرحله درمان نشود دچار پوست خشک برافروخته ، تنفس بدبو ، وجود کتون در ادرار ، تنفس سطحی و مشکل شده که هیپرگلسیمی شدید رخ داده و منجر به کتواسیدوزیس و مرگ می شود .

  • در صورت افزایش قندخون برای اطمینان از اینکه قند خون تنظیم شده باید مرتب با پزشک چک کرد و بدون نظر پزشک دوز دارو را تغییر نداد.

یافته‌های جدید

بر اساس پژوهشهای اخیر، این دارو احتمالاً در آینده خواهد توانست برای درمان سرطان پستان به کار رود. یافته های جدید نشان میدهد که انرژی لازم برای رشد سلولهای سرطانی (در پستان) توسط میتوکندری‌های سلولها تولید میشود و این انرژی تولیدی در سلولهای سرطانی پنج برابر بیشتر از سلولهای دیگر است.

متفورمین موجب سرکوب فعالیت میتوکندری میشود و میتواند در آینده روشی برای درمان سرطان پستان به کار رود.

آزمایشهای دیگری نیز تاثیر متفورمین برای سرکوب رشد تومورهای سرطانی پستان نشان داده‌اند.

مضرات قرص متفورمین|نحوه مصرف متفورمین|داروی متفورمین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.