وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

قرص لونژیل،لونرژسترل یا اووسیز و نکات مصرف آنها


:::قرص لونژیل،لونرژسترل یا اووسیز و نکات مصرف آنها:::

لوونورژسترل یک هورمون مصنوعی است که به هورمون جنسی زنانه (پروژسترون) شباهت دارد. یکی از ترکیبات اصلی قرصهای ضد بارداری است. این دارو مخاط گردن رحم را ضخیم تر میکند  بطوری که اسپرم به دشواری می تواند به داخل رحم نفوذ کند و بدین ترتیب جلوی بارداری گرفته میشود میشود.

لوونورژسترل به صورت ترکیبات فقط در شکل پروژستوژن و در قرصهای ترکیبی ضدبارداری همراه با داروی استروژن موجود  است. لوونورژسترل را در بعضی موارد اضطراری به عنوان عامل ضدحاملگی بعد از مقاربت استفاده  می کنند. با استروژن نیز در درمان جایگزین هورمونی برای مداوای نشانه های یائسگی تجویز میشود.

شما تا ۷۲ ساعت بعد از مقاربت مشکوک می توانید از این قرص ها استفاده کنید.لوونورژسترل به همراه لاینسترول حاوی هورمون پروژسترون هستند.از این هورمون هم در روش جلوگیری با قرص عادی ( به همراه استروژن ) و هم به تنهائی ( همان قرص شیردهی ) استفاده می شود.همان طور که گفته شد از این هورمون می توان در روش جلوگیری اورژانسی نیز استفاده کرد.هم می توان یکبار از قرص ۱۵۰۰ میکروگرمی آن استفاده کرد و هم از روش هر ۱۲ ساعت ۲ قرص ۷۵۰ میکروگرمی

شروع تأثیر دارو: نورژسترول ۴ ساعت طول می کشد تا اثر کند اما اثر ضدبارداری آن ممکن است به طور کامل ۱۴ روز بعد ظاهر شود و این بستگی دارد به روز شروع مصرف  قرصها.

قرصهای لونژیل- لونرژسترل یا اووسیز
ـ مصرف قرص اول در ۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی و ترجیحا بلافاصله پس از نزدیکی مشکوک و قرص بعدی ۱۲ ساعت بعد
ـ مصرف ۲ عدد یک جا در اولین فرصت در ۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی مشکوک
ـ هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا ۱۲۰ ساعت ـ ۵ روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا ۴۸ ساعت اول ـ۲ روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

سعی کنید اولین قرص را در اولین فرصت پس از برقراری رابطه جنسی مشکوک بخورید. قرص بعدی را نیز۱۲ ساعت بعد مصرف کنید. پس از آن دیگر قرصی مصرف نکنید و منتظر خونریزی باشید معمولا خونریزی ظرف ۷ روز پس از مصرف آخرین قرص اتفاق می افتد. در طی این مدت دیگر رابطه جنسی نداشته باشید یا حتما از یک روش مطمئن استفاده کنید. ظرف ۳ تا ۱۰ روز پس از روش اورژانس، دچار خونریزی می شوید ،این خونریزی به معنی ریزش استر رحم-اندومتر- است بنابراین دیگر محصول حاملگی در رحم جایگزین نشده و بارداری رخ نخواهد داد. بنابراین این خونریزی به معنی این است که شما در این سیکل باردار نشده اید.در صورت تعویق  خونریزی پس از ۱ هفته تا ۱۰ روز برای آزمایش بارداری مراجعه کنید.

بهتر است قرصها را با شکم خالی نخورید ، اگر تا ۲ ساعت پس از مصرف قرصها استفراغ کردید ، مجددا قرص را بخورید.
ـ به خاطر داشته باشید بیش از یک نوبت در یک سیکل قاعدگی از این روش استفاده نکنید.برخی داروها اثر این قرصها را کاهش می دهد ، مثلا اگر از فنی توئین یا ریفامپین استفاده می کنید ، اثر این روش کم می شود بنابراین در صورت مصرف همزمان این داروها باقرصهای پیشگیری ، تعداد قرصهای پیشگیری را دو برابر کنید.

ـ به خاطر داشته باشید استفاده از این روش می تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی بعدی شود. البته معمولا این تغییرات کم بوده و قاعدگی چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد. اگر تاخیر بیش از ۷ روز شود ، باید احتمال بارداری را در نظر داشت. در این صورت بررسی فرد و معرفی برای انجام تست بارداری ( B-hcG ) ضرورت دارد.

ـ گرچه این روش درصورت استفاده صحیح ، تا ۹۷-۹۹درصد موثر است. ولی در تمام روشها شانس شکست وجود دارد بنابراین تاکید می کنم تا زمان قاعدگی بعدی حتما ازیک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید. در صورت وقوع حاملگی همزمان با این روش ، با توجه به اینکه این روش برای جنین خطری ندارد ، نیازی به سقط و ختم حاملگی نخواهد بود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.