وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

وبلاگ علمی، فرهنگی، هنری :::همه چیز از همه جا:::

جدیدترین مطالب و اخبار، یافته های جدید علمی، علم روانشناسی، علم پزشکی، علوم فضایی

راهکارهایی برای داشتن خوابی راحت و تنظیم خواب


یک خواب راحت اصولا با رعایت برخی نکات به راحتی می تواند حاصل شود، مسلما استرس و اضطراب و تفکر زیاد هنگام خوابیدن یکی از علت های دیر خواب رفتن و یا پاشدن های مکرر و قطعه قطعه خوابیدن است. شاید برای شما نیز پیش آمده باشید که امتحانی یا حادثه ی مهمی قرار است برایتان اتفاق بیفتد و آن شب را نمی توانید صبح کنید و یا بعبارتی خوابتان نمی برد در این مطلب نکاتی برای شما گوشزد می کنیم که میتواند در سریع به خواب رفتن و البته خوابی راحت و عمیق برای شما کمک کند. خوابی که عمیق باشد و یا به عبارت عامیانه خوابی راحت باشد بدن انسان را تنظیم و خستگی ها را از بدن دفع میکند.

– در طول روز از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید.

– قبل از خواب چایی پر رنگ نخورید، سعی کنید چند ساعت مانده به خواب چای میل نکنید.

– روزی که میخواهید زودتر بخواهید حتما یک استحمام ۵ دقیقه ای داشته باشید.

– وقتی که به رختخواب رفتید به هیچ چیزی فکر نکنید و در صورت فکر کردن به رویاها و تفکر های خیالی و جذاب فکر کنید.

– از موضوعی که ذهن شما را مشغول کرده است فرار کنید و ذهن و فکر خود را به تخیلات، رفتن به طبیعت،مسافرت و.. مشغول کنید.

– نخوابیدن را برای خود بزرگ نکنید که اگر زود نخوابم فردا دیر بیدار خواهم شد در امتحان موفق نخواهم شد و.. با خودتان بگویید که حتی اگر ۲-۳ ساعت هم استراحت کنم و حتی استراحت کوچکی به مغزم بدهم فردا سرحال تر و موفق تر خواهم بود.

– خواب را همه چیز ندانید؛ درست است که خواب و استراحت نقش مهمی در شادابی و طراوات دارد ولی این نیز یکی از دلایل برای شادابی است پس آن را همه چیز ندانید و زیاد حساسیت به خرج ندهید.

– با خود نگوئید که اینبار هم خوابم نخواهد برد. تلقین منفی مغر شما را برای پذیرش و صدور دستور نخوابیدن آماده می کند. پس مدام در ذهن خود تکرار کنید که من خواهم خوابید.

– تلویزیون را باز کنید و به یک فیلم نگاه کنید. تمام دقت خود را متوجه تلویزیون کنید تا ذهن شما به حالت خیال بافی نزدیک شود . مسلما افکار زندگی روزمره مزاحم خوابتان خواهد شد.

– در صورتی که موبایل دارید و کتاب های جاوا یا اندروید می خورد، کتاب های مورد علاقه اتان را از اینترنت دانلود کنید و قبل از خواب مشغول خواندن آن شوید خواهید دید که خوابتان برده است. برای دانلود کتاب میتوانید از کتاب های پورتال جامع یورفان برای موبایل خود نیز استفاده کنید.

– اتفاقات روز بعد را برای خود زیاد بزرگ نکنید ، آنها را نیز اتفاقاتی مانند تمام اتفاقات دیگر زندگی خود بدانید.

– روزی که میخواهید زودتر بخوابید ظهر آن روز یا یک روز مانده به آن روز زیاد نخوابید تا آن روز بتوانید زودتر به خواب بروید.

– قبل از رفتن به رختخواب چند قاشق ماست ترش بخورید.

– از خوردن بیش از حد مواد قندی و همچنین نمک در طول روز پرهیز کنید.

– محیط خواب خود را زیاد گرم نکنید.

– به سر و صدا ها حساسیت نشان ندهید.

– در طول روز حتما ۱۵ دقیقه الی نیم ساعت ورزش کنید چرا که موجب بهبود وضعیت خوابتان خواهد شد.

– این نکته را بدانید که گاهی خواب های عمیق یک یا دوساعته اثربخشی بیشتری از خوابهای سطحی و تنش زای ۶-۷ ساعته خواهند داشت.

– متوسط خواب روزانه برای یک فرد بالغ ۷- ۹ ساعت بصورت استاندارد است در صورتیکه که به مدت یک یا دو روز کمتر از این میزان بخوابید نگران نشوید چرا که خواب کم در بلند مدت میتواند اثرات منفی در وضعیت سلامتیتان بگذارد.

– سعی کنید روزی که میخواهید خوب بخوابید زیاد خود را خسته نکنید چراکه خستگی مفرط و درد عضلات بدن خواب شما را مختل خواهد کرد.

– درصورتیکه یک ساعت است در رختخوابتان هستید و هنوز خوابتان نبرده، بلند شوید و مشعول به فعالیتی دیگر شوید و سپس بعد از یک ربع دیگر دوباره به رختخوابتان بیایید.

– درآخر بازهم میگوییم درصورتی که خواب راحتی ندارید یا دیر به خواب میروید سعی کنید افکار خود را به رویاپردازی و جاهای دیگر متمرکز کنید در صورتی که به برنامه فردا و کارهایی که باید انجام دهید، تمرکز کنید خوابتان دچار اختلال خواهد شد و ممکن است تا ساعت ها و حتی تا خود صبح به خواب نروید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.